Ouder worden is een van de grootste zegeningen van Allah. Door deze rol kan een persoon immense vreugde en vervulling ervaren en ook toegang krijgen tot mogelijkheden om te groeien in de nabijheid van Allah in deze wereld en in de volgende. Aan de andere kant kan de verantwoordelijkheidspositie die aan ouders wordt toegekend, ook het begaan van afschuwelijke misdaden bij kinderen. De individuen die Allah subhana wa ta'ala heeft toevertrouwd met de veiligheid, bescherming, het koesteren van de afhankelijke en kwetsbaren onder ons, kunnen dit verbond op onvergeeflijke manieren schenden en soms zelfs de islam gebruiken als rechtvaardiging voor wat ze doen om eventueel hun schuldgevoelens weg te werken. Hoe ver zijn wij gekomen dat ik hier zelfs een blogpost over moet schrijven. Moge Allah subhana wa ta'ala ons daar voor beschermen en ons wijsheid schenken op alle gebieden en indien nodig ons harten genezen. Er zijn talloze ahadith die de profetische weg van barmhartigheid, vriendelijkheid en Rahma benadrukken in de omgang met kinderen, waarbij jouw eigen kind deze behandeling het meest verdient. Daarnaast hebben we fundamentele islamitische wetten en stelregels die van toepassing zijn om kinderen te beschermen tegen alle vormen van misbruik. Maqasid Shariah verwijst naar een reeks algemene doelstellingen die de Shariah implementeert in het leven van de mens. Dit zijn doelstellingen die zijn ontworpen voor de verbetering van de mensheid. Vanwege deze fundamentele behoefte om het menselijk leven te beschermen, worden de verplichtingen die we hebben jegens onze Schepper verlicht wanneer moeilijkheden of haram zaken het gevolg kunnen zijn. Bijvoorbeeld om het vasten te verbreken vanwege ziekte en wanneer je gaat reizen of het verkorten van de salah tijdens het reizen. Als dit het geval is als het gaat om aanbidding van Allah, dan is er geen excuus voor ons om het belang van het verlichten van het lijden van kinderen in al zijn vormen niet te begrijpen. De meest extreme tegenstander van de regel om mensenlevens te beschermen zou het plegen van moord zijn, vandaar de verplichting tot qisas en bloedgeld/boete. Helaas zijn er veel te veel voorbeelden van kinderen waarbij hun onschuldige leven wordt genomen door ouders of voogden die niet hebben nagedacht over de woorden van Allah of die ahadith uit context halen om nogmaals hun schuldgevoelens weg te werken of weten dat ze te kort schieten in kennis bij het opvoeden van hun kinderen door kinderen op een harde manier aan te pakken. Wanneer we spreken over discipline om het kind goed gedrag en moreel gedrag jegens Allah en Zijn schepping aan te leren- want uiteindelijk is het ook onze taak om vreedzame burgers te creëren toch ? De Profeet ﷺ vertelde ons: “De pen wordt van drie mensen opgetild: een slapend persoon totdat hij ontwaakt, een kind totdat hij een volwassene wordt, en een krankzinnig persoon totdat hij weer gezond wordt.” Dit betekent dat een kind nog niet mukallaf (verantwoordelijk) is in zaken van aanbidding of samenleving totdat ze volwassen zijn. Als de verantwoordelijkheid door Allah wordt opgeheven, hoe kan een dienaar van Allah d.w.z. een ouder, een kind dan belasten met meer dan nodig is en perfectie van hen verwachten bijvoorbeeld? In de islam is het bewijs voor het toestaan van slaan van je kind echt weinig. Maar de belangrijkste hadith die we vinden is: "Wanneer jullie kinderen de leeftijd van zeven jaar bereiken, onderwijs hen dan het gebed. En wanneer zij de leeftijd van tien bereiken, sla hen dan wanneer zij het niet verrichten” Uit deze hadith vinden we veel lessen. Dit benadrukt ook duidelijk de doelstellingen van de islam bij het opvoeden van rechtschapen kinderen die Allah alleen zullen aanbidden, zoals ons doel is in het leven. Al het andere is secundair. Als een ouder een kind kan opvoeden om Allah lief te hebben en te vrezen, om consequent te zijn in het gehoorzamen van Hem door de verplichte handelingen uit te voeren en weg te blijven van het onwettige, dan zullen de fundamenten van een islamitisch gezin en samenleving sterk zijn. Dit is de reden waarom de toelating voor lichte fysieke tik bestaat en het dient alleen als een voornamelijk symbolisch signaal voor het belang en het gewicht van salah te geven, en brengt de waarde van salah en gehoorzaamheid vanaf jonge leeftijd bij, zodat het kan mee groeien met het kind. Het is echt opmerkelijk dat een kind dat niet eens de wettelijke leeftijd heeft bereikt om verantwoordelijkheid te nemen, wettelijk nog niet hoeft te bidden, en als laatste redmiddel pas slaan voor het verwaarlozen van de salaat worden kan toegepast worden. Dit benadrukt alleen maar meer dat de islam de voorkeur geeft aan preventie boven genezen. Een kind waarden, ethiek en overtuigingen bijbrengen, zij het met moeite, is nog steeds gemakkelijker dan te lijden onder de verstrekkende gevolgen van een samenleving die zich niet bewust is van de verplichting tot salaat. Op dezelfde manier beveelt de islam ons: “Kom niet eens in de buurt van ontucht. Het is inderdaad een schandelijke daad, en een slechte manier om te volgen” erkennen dat het hebben van wetten om overspel te voorkomen eigenlijk gemakkelijker is dan het genezen van de effecten van immoraliteit en losbandigheid op gezinnen en samenlevingen. Een ander bewijs voor het toestaan van lichte fysieke tik aan degene die onder jouw hoede zijn is het vers:En wat betreft hen (echtgenotes) waarvan jullie ongehoorzaamheid vrezen: vermaan hen, (als dat niet helpt) negeer hen (in bed) en (als dat niet helpt) sla hen (licht). Indien zij jullie dan gehoorzamen: zoek dan geen voorwendsel (om hen lastig te vallen). Voorwaar, Allah is Verheven, Groots.Dit is een vers dat de laatste tijd ook veel aandacht heeft gekregen, omdat mensen het valselijk gebruiken om te beweren dat de islam huiselijk geweld propageerde, terwijl het tegenovergestelde niet waar kon zijn. Noch dit vers, noch de hadith over het slaan van kinderen voor de salaat laat zien dat de islam dit gedrag aanmoedigt of promoot. In plaats van de context van de woorden zelf en de algemene boodschap van de Sharia zien we dat na een lang en bewust proces van mededogen, het onderwijzen over Allah en de door Hem verleende rechten en verantwoordelijkheden, naast het modelleren van uitmuntendheid en respect altijd bovenaan staat. Als er dan rebelse en opzettelijk slecht gedrag ontstaat is licht slaan pas toegestaan SubhanaAllah en alleen als men denkt dat het voordeel zal opleveren. De Profeetﷺadviseerde mannen duidelijk om deze optie niet te nemen toen er vrouwen naar de familie van Mohammed klaagde dat hun mannen hen sloegen. Toen zei hij : "Deze mannen zijn niet de beste onder jullie gaf hij als antwoord. Lieve zusters ons gezond verstand vertelt ons ook dat er situaties zullen zijn waarin slaan geen voordeel zal opleveren, maar eerder meer afkeer en antipathie jegens de bestraffer(ouder) zal creëren.