Veganisme en islam

 

Mohammed صلى الله عليه وسلم werd gezonden als een genade voor het 'hele universum' niet alleen voor moslims of alleen mensen of djinn. Hij voelde een overweldigende zorg voor dieren en was altijd hun beschermer, verdedigde hun rechten en sprak boekdelen over de verantwoordelijkheden van mensen jegens hen. Zelfs de kleinste vorm van dierenmishandeling of verwaarlozing is hem niet ontgaan.

Op de Dag des Oordeels zal Allah de rechten van elk schepsel, inclusief de dieren, herstellen. Als we de rechten van een dier in de wereld hadden geschonden, dan zal Allah namens hen in het Hiernamaals vergelding nemen.

Abu Huraira رضي الله عنه: zei dat de Boodschapper van Allah صلى الله عليه وسلم zei:

لَتْحُقُدُّنَّ الْحُقُوقَ إِلَى أَهْلِهَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَتَّى يُقَادَ لِلشَّاةِ الْجَلْحَاءِ مِنْ الشَّاةِ الْقَرْنَاءِ

De rechten van iedereen zullen op de Dag der Opstanding worden hersteld totdat de gerechtigheid is vervuld, zelfs tussen de hoornloze schapen en de gehoornde schapen.

Bron: Ṣaḥīḥ Muslim 2582, cijfer: Sahih

Een van de belangrijkste rechten van dieren is dat ze recht hebben op onze goede behandeling. Allah beloont onze daden van liefdadigheid die wij doen voor elk levend wezen, inclusief alle mensen en dieren. In feite waardeert Allah barmhartigheid, vriendelijkheid en empathie voor de dieren zo erg dat het kan leiden tot vergeving van onze zonden.

Abu Huraira berichtte: De Boodschapper van Allah, vrede en zegeningen zij met hem, zei:

بينما رجل يمشي بطريق اشتد عليه العطش فوجد بئرا فنزل فيها فشرب ثم خرج فإذا كلب يلهث يأكل الثرى من العطش فقال الرجل لقد بلغ هذا الكلب من العطش مثل الذي كان بلغ مني فنزل البئر فملأ خفه ماء ثم أمسكه بفيه حتى رقي فسقى الكلب فشكر الله له فغفر لَهُ

 

 

 

Ooit had een man dorst terwijl hij op reis was. Toen hij een put vond, klom hij erin en dronk hij ervan. Toen kwam hij naar buiten en zag hij een hond zijn tong uit dwalen en de grond likken. De man zei: Deze hond heeft net als ik dorst. Hij klom in de put, vulde zijn schoen met water en ving hem op in zijn mond terwijl hij naar boven klom. Vervolgens gaf hij de hond wat te drinken. Allah waardeerde deze daad, dus vergaf hij hem.

Er werd gezegd: "O Boodschapper van Allah, is er een beloning voor liefdadigheid, zelfs voor de dieren?"

De profeet صلى الله عليه وسلم zei:

فِي كُلِّ كَبِدٍ رَطْبَةٍ أَجْرٌ

In elk levend wezen is er een beloning voor liefdadigheid.

Bron: Ṣaḥīḥ al-Bukhārī 5663, cijfer: Muttafaqun Alayhi

 

Wat voor beloning zou je dan krijgen als je dieren red van de dierenleed die de dag van vandaag gebeuren?

"Het is een grote zonde voor de mens om de dieren die in zijn macht zijn op te sluiten." (Moslim)

"Vrees God in deze dieren, en berijd ze wanneer ze geschikt zijn om bereden te worden, en laat ze vrij gaan wanneer ... ze [moeten] rusten." (Abu Dawud)

"Er is niemand die een mus of iets anders doodt, zonder dat hij het verdient, maar God zal hem ernaar vragen."

(Ahmad en al-Nasai)

 

Ook reageerde Al-Qurtubi op dit vers door te schrijven:

هم جماعات مثلكم في أن الله عز وجل خلقهم وتكفل بأرزاقهم وعدل عليهم فلا ينبغي أن تظلموهم ولا تجاوزوا فيهم ما أمرتم به

Het zijn groepen zoals jij in die zin dat Allah de Verhevene hen heeft geschapen, voor hen zorgt en gerechtigheid tussen hen geeft. Je mag ze dus niet onrecht aandoen of de limieten overschrijden die je zijn opgedragen.

Bron: al-Jāmi ’li-Aḥkām al-Qur’ān 6:38

Het kan niet duidelijker zijn dat het huidige systeem van industriële landbouw, met name de veeteelt, totaal onislamitisch is en diep in strijd met de letter en de geest van de islam.

Wat kan ik doen?

Er wordt gezegd dat halal en tayyib eten bijna onmogelijk is in de geïndustrialiseerde samenleving. Dit kan voor de meesten van ons waar zijn. Want we hebben niet de luxe om al ons eigen voedsel te maken, of alleen het voedsel te eten dat onze buren kweken en waarvan we weten dat het gezond is gekweekt. Dus wat moeten we doen? Het antwoord ligt in ieder van ons, maar we moeten bereid zijn om diep naar ons hart te kijken en luisteren wat ze ons verteld. We moeten kritisch kunnen kijken naar onze eigen overtuigingen, aannames en gedrag en gemotiveerd zijn om te werken met wat we vinden. Hoeveel van wat wij eten is gewoon een gewoonte? Verslaving? Luiheid? Culturele of 'religieuze' conditionering? Hoeveel controle heb ik eigenlijk, en hoeveel neem ik af en waarom ?

We moeten ook bereid zijn om te proberen met onze "diepe intelligentie" naar de Heilige Koran en de Sunnah van de Profeet Mohammed صلى الله عليه وسلم te kijken. We doen onszelf een slechte dienst als we er niet naar streven om gebruik te maken van de grote verscheidenheid aan betekenissen die in de uiterlijke vormen zijn ondergebracht. Wat was Rasulullah صلى الله عليه وسلم zijn Sunnah?

 

Veel moslims die geloven dat er praktisch gezien geen vlees beschikbaar is dat zowel halal als tayyib is, kiezen ervoor om het volledig uit hun dieet te verwijderen. Sommigen kiezen ervoor om simpelweg hun vleesconsumptie te verminderen. Sommigen die de kosten kunnen betalen, kiezen ervoor om alleen gecertificeerd biologisch halal vlees te eten. Anderen blijven af ​​en toe vlees eten, maar gebruiken het niet langer als hoofdmaaltijd. Sommigen kiezen er natuurlijk voor om geen wijzigingen aan te brengen. BarakAllahu feekum als jullie Tayib en halal vlees kunnen krijgen EET er dan van. Ik denk dat dat wel van zelfsprekend is niet ? We moeten elks noodzakelijk ons zelf een antwoord geven op het probleem. Het gaat er niet om dat we bepalen wat eeuwig "goed" of "fout" is en dat we anderen onderwerpen aan onze manier van denken aankaarten. Of gemakkelijker mensen gaan bekritiseren hoe ze iets moeten brengen of niet.. Het gaat erom om bewust te leven. Het pad te bewandelen van voortdurende, vrijwillige zelfovergave.